Social Media

TikTok w biznesie okiem Z-tki. Siema!

“So apparently people on TikTok like this. You walk in and boom! Puppy! And now, we are TikTok famous.”

Napisałam ten tekst, bo zaczyna irytować mnie sposób, w jaki duża część marketingowców myśli o TikToku oraz jego odbiorcach. “Nie rozumiemy, trochę lekceważymy, no ale znajdujemy na wykorzystanie go różne zasady i czekamy, aż będzie można robić tam płatne reklamy dla nastolatków (ew. robimy influencer marketing).”.

Tak, jestem Z-tką. Tak, pracuję w biznesie/marketingu oraz dodatkowo prowadzę swój start-up. I szczerze podziwiam to, czego dokonuje TikTok.

Wciąga.  

Użytkownicy tego ciekawego i stosunkowo młodego medium społecznościowego sami śmieją się z faz “wdrożenia” w tę platformę. Początkowo, nie wiemy, co to jest. Później nie da się nie wiedzieć, bo ktoś wśród znajomych używał, pokazywał, gdzieś usłyszeliśmy. Następnie się z tego śmiejemy, nie rozumiejąc TikToka i uznając go za dziwny wymysł dla dzieciaków. By wreszcie go po raz pierwszy zainstalować, “dla beki”, a w końcu zacząć przeglądać regularnie, by choć na chwilę się uzależnić i samemu zacząć postować. “And boom! Puppy!”.

@exploringwithhuskies | 1.5M wyświetleń, 333.3K like

Sama przeszłam każdą z tych faz, chociaż pierwszy raz o TikToku usłyszałam jeszcze z reklam niesławnego Musical.ly, to później ktoś ze znajomych wspomniał o tym, że moglibyśmy spróbować wykorzystać go do marketingu tworzonej przez nas aplikacji. I w końcu, usłyszałam o nim na 3-cich urodzinach More Bananas, gdy Ania Ledwoń-Blacha opowiadała w swojej prelekcji (swoją drogą bardzo merytorycznej!) o pokoleniu Z (do którego należałam wówczas na sali tylko ja oraz moja osoba towarzysząca). 

Szczerze powiedziawszy, byłam zaskoczona, jak potężne jest to narzędzie. Jednak jeszcze bardziej zaskoczyła mnie reakcja wszystkich innych na sali, gdy Ania wspominała o TikToku w kontekście pokolenia Z. Miałam wrażenie, że ludziom zainteresowanym przecież marketingiem, było do śmiechu, że to idiotyczne, że te dzieci się na to nabierają. Dlatego chciałam zacząć od pewnego sprostowania.

“So you’re telling me you like boys and girls, and you’re still single? Girl, you aren’t bisexual, you’re by yourself!”

Odbiorcy TikToka to dzieciaki? Żebyś się nie zdziwił.

Przed Tobą statystyki na grudzień 2019 dotyczące krajów nie azjatyckich, w których najbardziej rozwija się TikTok (USA, Brazylia oraz Niemcy). Tak moi drodzy, 61,6% to osoby powyżej 20 roku życia. Ciekawe? Absolutnie. Zaskakujące? Zdecydowanie nie. W kolejnych akapitach dowiesz się dlaczego.

TikTok grupy wiekowe

Poniżej dodatkowo krótkie zestawienie tych samych danych z segmentem płci. Istotnym faktem jest znacząca dysproporcja kobiet do mężczyzn, która utrzymuje się od początku istnienia aplikacji (2016).

TikTok grupa wiekowa i płeć
Wykres oraz dane ze strony AppApeLab.

Co ciekawe, W samych Stanach Zjednoczonych, 25,8% użytkowników TikToka to grupa wiekowa 18-24, a kolejna ćwierć (24,5%) to grupa 25-34. Może to oznaczać, że wielu użytkowników pozostało z aplikacją po przekroczeniu 25 roku życia (ukończeniu studiów). 

[Dane z Influencer Marketing Hub]

Tym samym oddalam funkcjonujący mit, mówiący o tym, że TikTok, to aplikacja Z-tek. Co należało dowieść.

@ironsanctuary | 1M wyświetleń, 135.1 like

Koronawirus rozprzestrzenia się szybko? Obczaj TikToka. 

Mamy to! Himalaje w postaci miliarda pobrań osiągnięte w 2019! Przyczyniłam się. Kto ze mną? Małe zwycięstwa też trzeba świętować. W ramach przygotowań do wewnętrznego szkolenia z TikToka w agencji, w której pracuje (Project: People), przeanalizowałam kilka niezwykle istotnych aspektów, które pozwalają TikTokowi być platformą przełomową na skalę globalną. Wnioski podzieliłam na trzy kategorie:

TikTok Sztuczna Inteligencja Psychologia UX

Doświadczenie użytkownika.

Po pierwsze, bariera wejścia na TikToka nie istnieje. Zastanówcie się, jaka inna popularna platforma społecznościowa umożliwia Ci przeglądanie walla bez posiadania konta. Bez rejestracji czy logowania z Google, Facebookiem, absolutnie bez niczego. Na LinkedIn nie możesz nawet wyświetlić profilu innej osoby, gdy jesteś niezalogowany, nie mówiąc o feedzie. 

A TikTok? Wchodzisz – i zaczynasz scrollować

Po drugie — swipe i double-tap jest podstawą całej głównej nawigacji. Do otrzymania pożądanego kontentu nie musisz zrobić nic poza przesunięciem palcem po ekranie. Ponadto, do otrzymania większej ilości kontentu od wykonawcy, którego filmik nam się spodobał — znów szybki, pozbawiony namysłu swipe w lewo. Przyciski są dla naprawdę aktywnych: komentujących, udostępniających, followujących. Nawet polubienie to nie kliknięcie, tylko podwójny tap. Ten mechanizm przeciągania, który często porównywany jest do wajchy w automatach z grami w kasynach, znamy raczej z odświeżania feedu, a nie jak tutaj — ze scrollowania.

Nezwykle ważne jest tutaj też zapętlenie. Filmik na Facebook Watch się skończył? Od razu przełączamy Cię do następnego. Skończył się filmik na TikToku? Pętla. Oglądasz po raz drugi. Chcesz więcej kontentu — wykonaj swipe. Za wykonaną akcję jest nagroda emocjonalna w postaci zabawnego lub wzruszającego filmiku. Tak właśnie budujemy przyzwyczajenie to ciągłej nawigacji.

I w końcu trójka — nagrywanie filmików. Na prezentacjach o TikToku, często pada statystyka, mówiąca o tym, że ponad 70% użytkowników TikToka, to twórcy. Powiem więcej, na dzień 22.03.2020, 83% użytkowników TikToka zapostowało własne video. Dlaczego?

@jayalderton | 109.5K wyświetleń, 10K like

Bo to banalnie proste. Wracamy do progu wejścia. Do tworzenia własnych filmików, czy to w pracy, czy dla znajomych lub rodziny, testowałam już chyba każdego możliwego narzędzia do montowania krótkich filmików na telefonie. Nigdy nie znalazłam tak prostego w obsłudze, w pełni darmowego, z dostępem do tak dużej bazy muzyki oraz działających i nieodpłatnych efektów i filtrów narzędzia na telefon. Tu nie tylko montowanie jest proste, tutaj tworzenie scenariuszy, nagrywanie i montowanie może dziać się jednocześnie. To jest dopiero otworzenie użytkowników na kreatywność.

Sztuczna Inteligencja

Steve Huffman, CEO Reddita, znanej powszechnie z wysokiego poziomu anonimowości oraz bezpieczeństwa platformy dyskusyjnej, nazwał TikToka jedną z najmocniej szpiegujących aplikacji w historii. Tu tłumaczenie z oryginalnego cytatu z wypowiedzi na Social 2030 konferencji inwestycyjnej z 27 lutego tego roku. 

“Może będę tego żałował, ale nie mogę nawet dojść do tego poziomu myślenia na temat  [TikToka], ponieważ patrzę na tę aplikację jako fundamentalnie pasożytniczą, ona zawsze słucha, technologia pobierania odcisków palców, której używają jest naprawdę przerażająca, i nie mogłem się zmusić do zainstalowania takiej aplikacji w moim telefonie.”

Sztuczna Inteligencja, czy Machine Learning w biznesie nie istnieją bez danych, bo ich działanie polega dokładnie na przetwarzanie danych wejściowych oraz oczekiwanych danych wyjściowych w celu osiągnięcia skalowalnego algorytmu, którego działanie powtarza się na innych grupach danych (nie tylko tych wykorzystywanych w trakcie uczenia algorytmu). 

Dane generujemy każdego dnia, w każdej sytuacji, podczas rozmów, gdy robimy zdjęcia czy piszemy teksty. Jednak dane nie są jedynie wynikiem działania twórczego. Gdy klikamy, scrollujemy, swipe’ujemy, czy patrzymy na coś — generujemy dane. Dla TikToka niezwykle użyteczne.

Jak TikTok zbiera swoje dane? 

Naruszając wiele aspektów prawnych, dotyczących transparentności w zakresie pozyskiwania i przetwarzania danych, ale również ich ochrony. Nie mówiąc o czymś tak ludzkim jak zaufanie. 

Audio fingerprinting 

Ty klikasz — TikTok słucha. Wspomniałam wyżej, jak wygląda nawigacja po aplikacji. Wiele aplikacji próbowało nagrywać ruch gałek ocznych, by zrozumieć, w jakiej kolejności porusza się dany użytkownik. Jednak technologia nasłuchiwania kliknięć i przetwarzania dźwięku do odwzorowania dokładnego scenariusza twoich zachowań wewnątrz aplikacji nie jest tak oczywista ani popularna. Co ciekawe, aplikacja do nagrywania tych dźwięków nie używa mikrofonu czy głośników w twoim telefonie. Zamiast tego, dźwięk, który jest generowany wewnątrz telefonu i przetwarzany w strumień bitów jest nagrywany.

Daje to różne rezultaty zależnie od modelu telefonu, jednak na każdy model chińska firma jest przygotowana. 

Jak jeszcze się uczą? Tak jak nasz mózg bazuje na różnych źródłach informacji, by rozpoznać innego człowieka, korzystając ze swoich zmysłów, tak źródła danych dla AI TikToka są dywersyfikowane. Jedno z nich, to “Canvas Fingerprinting”, powiedzmy, że “odcisk palca na płótnie”. Każdy Twój swipe jest rejestrowany w formie wizualnej. Twoje akcje w aplikacji są przetwarzane na obraz, złożony z kolorowych wektorów. Następnie obraz jest przetwarzany do PNG i zapisywany. Znów — zależnie od urządzenia, wynik się różni oraz wykorzystywane do zbierania informacji są inne ustawienia, oraz funkcje telefonu. Na tych i wielu innych danych algorytmy sztucznej inteligencji TikToka uczą się rozpoznawać użytkowników.

Ale zaraz, po co rozpoznawać użytkowników, którzy są zalogowani? Aaa, no tak, było coś o tym, że bariera wejścia nie istnieje, a Ty nie musisz mieć konta, żeby mieć feed. Teraz łapiesz? TikTok po kilku godzinach używania z bardzo dużą dokładnością rozpozna Twoje zachowania z każdego innego urządzenia w przyszłości. Witamy w XXI wieku. 

AP Photo/Keystone, Laurent Gillieron, File – Sheryl Sandberg, COO Facebooka

TikTok + Facebook = ❤

Co ironiczne, COO Facebooka, Sheryl Sandberg mówiła o TikToku bardzo podobnie, mówiąc o niskiej wiarygodności w zakresie bezpieczeństwa przechowywanych danych. I nie jest to ironiczne tylko przez 5 miliardów dolarów kary, którą Facebook otrzymał po wyjściu na jaw skandalu z Cambridge Analytica, ale również dlatego, że… cała lista filmów, które oglądasz na TikToku, czas ich oglądania oraz informacje o urządzeniu, na którym go oglądałeś, są wysyłane bezpośrednio do Appsflyera i Facebooka. Na miejscu Pani Sheryl też miałabym wątpliwości czy to na pewno etyczne.

W aspekcie sztucznej inteligencji nie będę szerzej poruszać tematów związanych z proponowanym kontentem, bo to temat na zupełnie inny artykuł, ale rzecz jasna personalizacja jest na niezwykle wysokim poziomie. 

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o tym, jakich jeszcze metod TikTok używa do szpiegowania i zbierania danych, polecam uwadze jeden z artykułów Rufposten, który do tego wpisu mnie wyjątkowo zainspirował.

@piotr_programista | 128.1K wyświetleń, 5953 like

Psychologia na TikTok-u

Każde medium społecznościowe tworzy nam bańkę, a nawet słoik, w którym możemy się kisić. Facebook i to jak dzieli nas politycznie odpowiednio personalizowanym kontentem, LinkedIn trzymający nas w obrębie konkretnych branż, czy Instagram, który stara się budzić w nas poczucie, że oto wszyscy wokół mają piękne, bogate, czy też zdrowo wiedzione życie. 

No to teraz jaką bańkę tworzy TikTok? Bańkę skrajnych emocji, w palecie których nie ma przestrzeni na smutek, który jak wiemy się nie sprzedaje i który niechętnie share’ujemy. Chyba że… smutek ten jest obrócony w żart. 

Nie wiem, czy jest drugie medium, które tak poprawia humor. Depresja? Tylko w formie żartu, wyśmiania, śmiechu przez łzy, tak żeby ludzie wokół się utożsamiali. Samotność? Niskie poczucie własnej wartości? Bezsilność? Zdrada? Porażka? Brak akceptacji? Wyśmiejmy to, żeby było nam lepiej. Nie jestem psychologiem, ale myśl o tym, że gdy jest mi naprawdę źle medium, które wybrałabym, żeby uciec, to TikTok, nie wydaje się dobrze o nim świadczyć.

@gerxldhxyes | 11.3M wyświetleń, 1.9M like

I druga skala — radość, ekscytacja, zmysłowość, taniec, słodkie zwierzaki, challenge, miłość, wyznania, historie z happy endem, wzruszenie — nagroda jest zawsze. I prawie zawsze w klikalnych filmikach jest na końcu element zaskoczenia. To robi robotę za 2h film w kinie w ciągu kilku minut.

Ponadto,  na TikToku, jeśli tylko przestrzegasz powyższych reguł gry oraz śledzisz i wykorzystujesz bieżące trendy — to możesz stać się sławny bardzo szybko. Mój pierwszy filmik zupełnie o niczym, ale z przystojnym kolegą, przechwytującym trendy i z efektem zaskoczenia na końcu – 400 wyświetleń, pomimo nie śledzenia nikogo i niezrobienia niczego.

Czego za to na TikToku nie ma? 

Niepełnosprawnych, szczerze smutnych, brzydkich, otyłych, jeśli nie wywołują pozytywnych emocji. Jeśli nie ma realnego #bodypositive #youcan albo #youreamazing, to TikTok Ci tego nie zarekomenduje. Na TikToku masz być szczęśliwy. Nawet gdy nie jesteś.

@taylorcassidyj | 3.9M wyświetleń, 1.2M like

Co przyciąga mnie do TikToka?

Jest niesamowicie ciekawy. Pobudza kreatywność. Jest wersją nieustannie zabawnych “Demotywatorów”, “Kwejków” czy “YT Funny Cats” z młodości Millenialsów, tyle że dla kolejnych pokoleń. To prawda, że używa technologii w sposób nieetyczny, ale zatrważająco skuteczny. I wreszcie, siedzenie w bańce TikToka jest bardzo niebezpieczne, ale cholernie przyjemne. Witamy w prawdopodobnie najbardziej dopaminergicznym medium społecznościowym.

Na ten moment dostępny w ponad 150 krajach, z ponad miliardem użytkowników w sumie. Jeśli twoja grupa odbiorców jest pomiędzy 13 a 30 rokiem życia, powinieneś już być na TikToku.

@alex.stemp | 6.7M wyświetleń, 993.9K like

Kilka TikTokowych statystyk na koniec (dane na marzec 2020)

  • 800 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie (globalnie)
  • średnia minut spędzanych na TikToku dziennie – 52 minuty
  • włączanie aplikacji przez użytkowników – średnio 8 razy dziennie
  • W 154 krajach TikTok obsługuje 75 różnych jezyków
  • 500$ – tyle TikTok płaci influencerom, by dołączyli do aplikacji i zaczęli tworzyć kontent (wystarcza)
  • przychód TikToka wzrósł w czwartym kwartale 2019 o ponad 300% względem tego samego okresu w 2018. 
  • koszt reklamy na TikToku, to coś między 20 000 – 200 000 dolarów, challenge opatrzone hastagami to koszt około 100 000$, a koszt kampanii reklamowej na TikToku to zaczyna się od ok. 50$/dzień
  • koszt reklamy w jednym filmiku influencerów z około 2.5 mln obserwujących to koszt ok. 600 – 1000$ (porównując do 100-200$ za post per 10-20k obserwujących na Instagramie).

A jako, że na co dzień zajmuje się strategiami w marketingu i biznesie…

…podrzucam przykładowe strategie TikTokowe różnych marek dla inspiracji.

Materiały źródłowe:

Jako, że to pierwszy spis na moim blogu, zapraszam ciekawych tego kim jestem tutaj.

komentarze 2

  • Patryk

    Mega przydatny artykuł, szczególnie dla laika, który nic nie wie o tej apce. Teraz będę się zastanawiał jak znaleźć czas na kolejne medium społecznościowe i czy w ogóle tę apkę instalować, haha. 😀

    • Aga Pałka

      Myślę, że zainstalować warto, tak jak spróbować nagrać jakiś pierwszy filmik, nawet po prostu kopiując TikTok-owe trendy. 😀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *