wywiad badania grupy docelowej
Badania rynku

Badania grupy docelowej – must have

Jeżeli pycha kroczy przed upadkiem, to badania grupy docelowej powinny kroczyć przed tworzeniem jakiejkolwiek użytecznej usługi lub praktycznego produktu.

Jestem grupą docelową

Na jednej z grup na Facebooku, na których czasem się udzielam pojawiło się ostatnio poniższe ogłoszenie:

badania grupy docelowej Alli
Alli, szukająca osób chętnych do wywiadów badawczych.

Godzina 23, a ja piszę do kompletnie nieznanej mi Alli, że tak, bardzo chętnie z nią porozmawiam. Akurat dotyczą mnie problemy z nawykami żywieniowymi (jak pewnie większość populacji). Kiedy tak wiele osób w okresie kwarantanny tyje, ja niestety wprost przeciwnie. Zobaczyłam, że Alli jest terapeutą żywieniowym i pracuje nad jakimiś badaniami. Kto wie, może nawet dowiem się czegoś ciekawego.

Badania jakościowe: wywiady

Jak się okazało Alli jest ze Stanów, więc gdy w nocy do niej napisałam, ona była już na nogach. Natychmiast podziękowała za kontakt oraz wysłała link do kalendarza z gotowymi datami do umówienia rozmowy na Zoomie, coś w stylu Calendly.

Dwa dni później rozmawiałyśmy już ze sobą. Alli przeprowadziła ze mną wzorowy wywiad z potencjalnym klientem. Jednocześnie dała mi posmak swojej terapii. Naprawdę było mi lżej, że mogę się podzielić z kimś moimi kłopotami. Ona przestrzegając wszystkich zasad badań zadawała jedynie pytania otwarte, nie sugerowała żadnych odpowiedzi, uważnie słuchała i notowała. Czułam bijącą od niej ogromną empatię i zrozumienie.

Jak się na końcu okazało, Alli jest doświadczonym i raczej znanym terapeutą. Swoją codzienność opisuje tymi słowami:

„Teaching women how to feel GOOD in & about their bodies, free from unhealthy food & exercise rules.”

„Uczę kobiety, jak czuć się dobrze w swoim ciele, jak być wolnym od niezdrowego jedzenia i niezdrowych zasad ćwiczeń fizycznych.”

Jak wnioskuje z naszej rozmowy, doktor Alli Gifford pracuje obecnie nad nową formą docierania do swoich potencjalnych odbiorców oraz ewentualnymi nowymi produktami, które mogłyby pomóc jej klientkom.

Chętnie „udzielamy wywiadów”

Dzięki kilku, być może kilkunastu osobom takim jak ja, Alli dziś wie, co szczególnie teraz, w obliczu kwarantanny czują osoby borykające się z problemami żywieniowymi, czego aktualnie potrzebują, jak szukają swoich rozwiązań i gdzie chętnie zdobywałyby wiedzę na temat rozwiązań swoich problemów.

To, że na co dzień to ja wykonuję badania dla naszych klientów w Project: People, czy dla naszych produktów w GetDressed, nie wyklucza w żaden sposób faktu, że jestem w grupach odbiorców wielu potencjalnych usług czy produktów i bardzo chętnie podzielę się swoimi problemami, jeśli w zamian otrzymam chociaż namiastkę ich rozwiązania. Taką namiastkę od Alli dostałam, w postaci jej bloga oraz zamkniętej grupy, na której odpowiada ona na bieżąco na wszelkie pytania i udziela porad.

badania grupy docelowej wywiady
Mój zdalny wywiad badawczy z Alli.

Wbrew pozorom, jako odbiorcy niechętnie wypełniamy ankiety i kwestionariusze. Za to stosunkowo chętnie „udzielamy wywiadów”. Pytani o nasze problemy, potrzeby, z możliwością by zostać wysłuchanym i się otworzyć, chętnie oraz szczerze mówimy. Kłamstwo lub nieuwaga znacznie prędzej przychodzą nam w „rubryczkach” do odhaczenia niż patrząc w oczy drugiej osobie.

Po co Ci badania grupy docelowej?

Niezależnie od tego czy planujesz stworzyć pierwszy czy kolejny produkt lub usługę, czy budujesz markę osobistą, strategię komunikacji lub profil na Facebooku, a może chcesz przeprowadzić kampanie marketingową, badania to must have.

Wielu z nas żyje w przekonaniu, że wiemy dokładnie, czego potrzebują nasi klienci, bo:

  1. „Jesteśmy w swojej grupie docelowej, w końcu sami mamy ten problem.”
  2. Rozmawialiśmy ze znajomymi i oni powiedzieli nam jaki powinien być ten nasz produkt, żeby był super.
  3. Mamy klientów, którzy kupują z lepszymi i gorszymi wynikami, ale płacą, więc wiemy czego chcą.

Za to niektórzy w ogóle nie przystępują do badań, tworząc przez rok, dwa, czy pięć, produkt, który nigdy nie ujrzy światła dziennego, bo jest zbędny. Chyba że ktoś, kto zbadał rynek, zdążył go już w międzyczasie stworzyć w jak najbardziej użytecznej formie, przetestować i sprzedać.

Grupa, czyli więcej niż 1 zwierzę

Fakt, że odczuwasz konkretny problem lub potrzebę z dużym prawdopodobieństwem oznacza, że są na świecie ludzie, którzy również go odczuwają.

To jednak wcale nie implikuje, że wszyscy odbierają go tak jak Ty.

Koronny dla mnie przykład, to przykład aplikacji GetDressed. Miałam znaczący problem z dobieraniem ubrań, przez co często się spóźniałam, odczuwałam irytację, spędzałam godziny przed szafą. Parę miesięcy później zaczęliśmy z Marcelem i Danielem pracę nad aplikacją, która w 3D pokazywałaby jak ubrania na mnie wyglądają. Dzięki tej aplikacji mogłabym ubrać się odpowiednio do znajomych, czy mogłabym przeglądać szafy koleżanek.

Dlaczego badania są potrzebne. Wizja GetDressed przed badaniami.

Nikt nie oczekiwał nowych Simsów

Nie, nasza grupa docelowa, grupa osób, które nie chcą poświęcać czasu na dobieranie ubrań, a chce dobrze wyglądać, wcale nie była zainteresowana Simsami in real life na telefonie. Była zainteresowana prostą apką, która dobiera ubrania za nich.

Dziś, prawie dwa lata i wiele wywiadów później, znamy dużą część oczekiwań naszych użytkowników. Mimo to, wciąż przygotowujemy się do kolejnych badań. Dzięki nim, dziś skupiamy się przede wszystkim na rozwiązaniu B2B. Tworzymy inteligentnego stylistę, który wdrażany będzie już niebawem na sklepach odzieżowych online. Umożliwi on konsumentom już na poziomie zakupu ubrania dobrać je z czymś ze sklepu, a w przyszłości z szafy.

To, że byłam w grupie docelowej, wcale nie oznaczało, że rozumiałam czego chce większość osób, które współdzielą mój problem. A grupa, to więcej osób niż ja.

Znajomi nigdy nie będą obiektywni

Tego, że mama zawsze powie, że Twój rysunek jest ładny, chyba nikomu nie trzeba przypominać. O ile Twoi bliscy nie są wręcz nienaturalnie szczerzy i krytyczni, a problem, który próbujesz rozwiązać ich dotyczy, to będą patrzeć na Twój pomysł bardzo przychylnie.

Co więcej, mogą sami zacząć wrzucać swoje pomysły na funkcjonalności i widoki w Twoim rozwiązaniu. Przecież stworzysz im to czego chcą, czemu mają z tego nie korzystać. Ale znajomi niekoniecznie będą płacić za Twoje rozwiązanie. Z dużym prawdopodobieństwem nie są oni w gronie Early Adopers, którzy pierwsi rzucą się na Twoje rozwiązanie, by używać go codziennie lub pierwszy zshareują Twój fanpage na Facebooku.

Krzywa Rogersa
Badania – Krzywa Rogersa

Jeszcze gorzej, jeśli zadasz właśnie znajomym pytania sugestywne. „Dlaczego potrzebujesz pomocy przy dobieraniu ubrań?” – na to pytanie zapewne Twój znajomy znajdzie jakąś odpowiedź, ale w zasadzie nigdy nie zapytałeś go, jak odbiera swoje doświadczenia ubraniowe, ani czy w ogóle ma problem z dobieraniem ubrań. O tym jak tworzyć badania, opowiem nieco w kolejnych wpisach.

Nikt nie wie wszystkiego – pandemia

Jeżeli wydaje Ci się, że doskonale wiesz czego potrzebują Twoi klienci, więc nie musisz robić badań, to jest to bardzo przyjemne myślenie. Jednak mało ma wspólnego z rzeczywistością.

Warunki zawsze się zmieniają, mniej lub bardziej skrajnie. Czasem branża Twoich klientów może przechodzić rewolucyjne zmiany, a czasem może po prostu nadejść ogólnoświatowa pandemia.

W takich sytuacjach, potrzebujesz bieżących badań, by rozumieć czego w tym momencie najbardziej potrzebują Twoi klienci i odbiorcy. Świadoma tego była właśnie Alli, dietetyk, ale również przedsiębiorca.

zostań w domu rób badania
Zostań w domu, rób badania zdalnie.

Dlaczego warto robić badania teraz?

To prawda, nie będą one dawały długoterminowych wyników, ze względu na skrajną sytuację, ale pozwolą Ci szybko odpowiedzieć na najbardziej aktualne potrzeby Twoich klientów. Poza tym, moim zdaniem, ich wykonanie jest prostsze niż zwykle.

Dlaczego?

  • Dotarcie do Twojej grupy odbiorców w tym momencie jest prawdopodobnie łatwiejsze niż kiedykolwiek. Większość z nas siedzi aktualnie w domach i komunikuje się ze światem przez ogólnodostępne media społecznościowe.
  • Twoja grupa docelowa może być teraz znacznie bardziej chętna na rozmowę, ponieważ wszyscy teraz potrzebujemy człowieka. Rozmowy. Kontaktu, nawet z obcymi.
  • Jest cała masa narzędzi zarówno do regularnych badań, takich jak wywiady, jak i do warsztatów badawczych. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o użytecznych narzędziach do zdalnych warsztatów, to polecam najnowszy ebook Joanny Ostafin.

I przede wszystkim – by odzyskać kontrolę, którą pandemia skutecznie nam odbiera.

Sprawdź moje poprzednie artykuły:

Badania grupy docelowej i strategie skutecznie realizujemy w:

Project: People – zapisz się na bezpłatne konsultację już dzisiaj!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *